ΑΡΧΕΙΟ

Δευτέρα, 24 Δεκεμβρίου 2007

Απάντηση της Πρωτοβουλίας στην “απάντηση” του Υπουργείου Δικαιοσύνης

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Απάντηση της Πρωτοβουλίας στην “απάντηση” του Υπουργείου Δικαιοσύνης

Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου 2007

Για μια ακόμη φορά το Υπουργείο δεν εκπλήσσει. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να προκαλέσει έκπληξη η προσπάθεια συγκάλυψης της αδικίας από τους αυτουργούς της; Η απάντηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης “σχετικά με το θέμα Γεωργιάδη” (*), όπως τελείως απαξιωτικά εκφράζεται, δεν είναι παρά η απόδειξη πως επικίνδυνος για την εξουσία είναι ο άνθρωπος που αγωνίζεται και εκφράζει την αλληλεγγύη του ακόμα και μέσα στη φυλακή, τον κατεξοχήν χώρο πειθαρχίας και εξημέρωσης.

Η απάντηση σχετικά με τον ισχυρισμό του Παναγιώτη Γεωργιάδη ότι διώκεται για τις πολιτικές του πεποιθήσεις είναι, αν μη τι άλλο, προκλητική. Η συμπεριφορά των ανθρωποφυλάκων δεν θα ήταν ποτέ τόσο ανεξέλεγκτη αν δεν είχε την κάλυψη (μήπως και τις οδηγίες;) του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Το Υπουργείο ισχυρίζεται πως ο Παναγιώτης Γεωργιάδης δεν διώκεται για τις πολιτικές του πεποιθήσεις καθώς «Το κόμμα το οποίο υποστηρίζει, δεν είναι παράνομο, είναι νόμιμο και εκπροσωπείται στην Ελληνική Βουλή, οπότε δεν στοιχειοθετείται το επιχείρημά του». Οπότε τίθεται η ερώτηση: αν το κόμμα που ο κύριος Γεωργιάδης υποστηρίζει δεν εκπροσωπούνταν στη Βουλή, αυτό θα σήμαινε πως θα μπορούσε να απαγορεύεται οποιοδήποτε φυλλάδιο κατείχε ο εν λόγω (και ο κάθε) κρατούμενος; Μα αυτό γίνεται και τώρα!

Ακόμη δεν προκαλεί έκπληξη το πόσο εύκολα ενεργοποιείται ο νόμος για να καταργηθούν τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των κρατουμένων, και όταν η τήρηση αυτών γίνεται αντικείμενο διεκδικήσεων η απάντηση είναι οι τιμωρητικές μεταγωγές, οι πειθαρχικές ποινές, οι ξυλοδαρμοί, ο διασυρμός. Δεν προκαλεί έκπληξη γιατί δεν θα μπορούσε να γίνεται αλλιώς.

Σχετικά με τη δυνατότητα του Συμβουλίου της Φυλακής να απαγορεύει τη κυκλοφορία του ‘’Κελιού’’ πρέπει να ειπωθούν τα εξής: Το άρθρο 37 παρ1β του Σωφρονιστικού Κώδικα που την εφαρμογή του τόσο ευλαβικά εξασφαλίζει το Συμβούλιο Φυλακής ορίζει πως «Το Συμβούλιο Φυλακής προσδιορίζει τις λεπτομέρειες άσκησης του εν λόγω δικαιώματος (σημ.: της ενημέρωσης), όπως τόπο, χρόνο και διαδικασία». Η διάταξη είναι αυτή είναι τόσο ευρεία και σαφέστατα δεν πληροί τις προϋποθέσεις του συντακτικού νομοθέτη που θέλει όταν περιορίζονται τα ατομικά δικαιώματα από το νόμο, αυτό να γίνεται με σαφήνεια και όχι με αοριστία. Και τούτο σημαίνει πως μια τέτοια διάταξη δεν μπορεί να εφαρμόζεται κατά το δοκούν, αλλά περιοριστικά και συσταλτικά κατά τρόπο που να μη θίγει τον πυρήνα του δικαιώματος. Ακόμη, ας τεθεί υπόψη του Υπουργείου το άρθρο 4 του ΣΚ που ορίζει τα εξής: «παρ.1: Κατά την εκτέλεση της ποινής δεν περιορίζεται κανένα άλλο ατομικό δικαίωμα των κρατουμένων εκτός από το δικαίωμα στην προσωπική ελευθερία. παρ 2: Οι κρατούμενοι δεν εμποδίζονται, λόγω της κράτησής τους, στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και στην άσκηση των δικαιωμάτων που τους αναγνωρίζει ο νόμος, αυτοπροσώπως ή με αντιπρόσωπο». Αυτό σημαίνει πως η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των κρατουμένων δεν περιλαμβάνει μόνο τον ημερήσιο τύπο, αλλά οποιοδήποτε έντυπο, είτε πρόκειται για εφημερίδα, είτε για περιοδικό, είτε για βιβλίο, με οποιοδήποτε περιεχόμενο ο κρατούμενος επιθυμεί.

Σε σχέση με την επίκληση διατάξεων του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας Γενικών Καταστημάτων Κράτησης τύπου Α΄ και Β΄: Οι προβλέψεις του Εσωτερικού Κανονισμού πρέπει να βρίσκονται σε αρμονία με το νόμο (και προφανώς με το Σύνταγμα), αφού αυτές θεσπίζονται με Υπουργική Απόφαση, και σαφέστατα δεν μπορούν να προβλέπουν περισσότερους περιορισμούς των δικαιωμάτων των κρατουμένων από όσους ο ίδιος ο Σωφρονιστικός Κώδικας θέτει. Και ακόμη, η επίκληση των διατάξεων αυτών, δείχνει την αμηχανία του Υπουργείου να καλύψει νομικά τις πράξεις καταπάτησης των δικαιωμάτων των κρατουμένων.

Επομένως ο λόγος που απαγορεύεται η κυκλοφορία του ‘’Κελιού’’ μέσα στις φυλακές δεν μπορεί να είναι παρά γιατί συμφέρει να κρατούνται πειθαρχημένοι οι κρατούμενοι και να μένουν σε άγνοια σχετικά με τα δικαιώματά τους.

Το συμπέρασμα είναι πως η Πρωτοβουλία για τα Δικαιώματα των Κρατουμένων έχει μια ισχυρή και σταθερή παρουσία, και επώνυμα καταγγέλλει τα όσα συμβαίνουν στις ανθρώπινες χωματερές που ονομάζονται Σωφρονιστικά Καταστήματα. Αυτή τη φωνή και άλλες παρόμοιες προσπαθεί να καταστείλει με τη συνεχή του πρακτική το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Είναι απόλυτα ξεκάθαρο πως προηγείται η αδικία και μετά, αν προκύψει αντίδραση, γίνονται προσπάθειες κατάστρωσης επιχειρημάτων για να στηριχθεί το νόμιμο της πράξης εκ μέρους της Κυβέρνησης.

(*)

Απάντηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης σχετικά με το θέμα Γεωργιάδη

21/12/2007

Σχετικά με ορισμένα σημερινά δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται στον κρατούμενο κ. Παναγιώτη Γεωργιάδη, τη δήθεν δίωξη του για πολιτικούς λόγους, τους λόγους της φυλάκισής του και άλλου ισχυρισμούς, το Υπουργείο Δικαιοσύνης , μετά από άμεση έρευνα του θέματος από τη Γενική Διεύθυνση Σωφρονιστικής Πολιτικής, γνωστοποιεί τα εξής:

1) Ο κρατούμενος ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ Παναγιώτης του Γεωργίου κρατείται με την αριθμ. 1887/17-07-06 συγχωνευτική απόφαση του Πενταμελούς Εφετείου Αθήνας, με την οποία καθορίστηκε συνολική ποινή κάθειρξης 31 ετών και 3 μηνών, εκτιτέα 25 έτη και Χ.Π. (35.000) Ευρώ, για διακεκριμένες κλοπές κατ’ εξακολούθηση, καλλιέργεια ναρκωτικών, μη καταβολή χρεών στο Δημόσιο, λαθρεμπορία πλαστογραφία μετά χρήσεως, ψευδή καταμήνυση, σύσταση και συμμορία κ.λ.π.

2) Παρέμεινε εκτός φυλακής λόγω απόδρασης από 19-4-1989 έως 6-2-2003 δηλ. (13) έτη, (9) μήνες και (17) ημέρες.

3) Ισχυρίζεται ότι διώκεται για τις πολιτικές του πεποιθήσεις. Το κόμμα το οποίο υποστηρίζει, δεν είναι παράνομο, είναι νόμιμο και εκπροσωπείται στην Ελληνική Βουλή, οπότε δεν στοιχειοθετείται το επιχείρημά του.

4) Όσον αφορά την αίτησή του για χορήγηση τακτικής αδείας, το θέμα αυτό άπτεται της αρμοδιότητας του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Φυλακής, σύμφωνα με το άρθρο 55 του Σωφρονιστικού Κώδικα (Ν. 2776/99).

5) Από τις συνδυασμένες διατάξεις του άρθρου 37 παρ. 1β Σωφρονιστικού Κώδικα (Ν. 2776/99) και του άρθρου 18 παρ. 1β Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας Καταστημάτων Κράτησης, περί της ενημέρωσης των κρατουμένων διά των προβλεπόμενων από τον Σωφρονιστικό Κώδικα μέσων, σαφώς συνάγεται ότι το Συμβούλιο της Φυλακής κάθε Καταστήματος Κράτησης, έχει τη δυνατότητα με απόφασή του να απαγορεύσει την κυκλοφορία στο Κατάστημα, του συγκεκριμένου εντύπου «Το Κελί» (το οποίο άλλωστε δεν ανήκει στον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, ούτε αναγράφει υπεύθυνους έκδοσης και σύνταξης) όπως και κάθε άλλου παρόμοιου εντύπου, στο οποίο, όπως και στο συγκεκριμένο, αναγράφονται αόριστοι, γενικευμένοι και ανακριβείς ισχυρισμοί για ξυλοδαρμούς, βαναυσότητα εξευτελισμό κ.λ.π. των κρατουμένων από τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους και κείμενα με περιεχόμενο που ουσιαστικά διεγείρουν τους κρατουμένους σε απείθεια στις κατά νόμο διατάξεις του Σωφρονιστικού Κώδικα και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας των Καταστημάτων Κράτησης και, ενίοτε, και του Ποινικού Κώδικα.

6) Σχετικά με την πειθαρχική ποινή που του επεβλήθη με την αριθμ. 69/07 απόφαση του Πειθαρχικού Συμβουλίου του Νοσοκομείου Κρατουμένων, (βάσει του άρθρου 70 του Σωφρονιστικού Κώδικα), αυτή του επεβλήθη επειδή σε έρευνα που έγινε, βρέθηκαν κάτω από το κρεβάτι του, ενώ ήταν απεργός πείνας, μεγάλες ποσότητες τροφίμων (φρυγανιές, μαρμελάδες και βούτυρο) εντός μίας σακούλας σκουπιδιών, καθώς επίσης, 5 έντυπα «Το Κελί», έντυπα με τίτλο «Η Δημοκρατία εκδικείται τους φυλακισμένους που εξεγείρονται διεκδικώντας αξιοπρέπεια», καθώς επίσης, αναλόγου περιεχομένου φέϊγ βολάν, προκηρύξεις κ.λ.π..

Το Συμβούλιο έκρινε ομόφωνα, ένοχο πειθαρχικού παραπτώματος τον ανωτέρω κρατούμενο, για κατοχή απαγορευμένων από τον κανονισμό ειδών (άρθρα 68 παρ. 3β και 69 Ν. 2776/99, σε σχέση με τα άρθρα 11 παρ. 8 και 12 παρ. 2στ του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας Γενικών Καταστημάτων Κράτησης τύπου Α΄ και Β΄, μη ανηκόντων στα επιτρεπόμενα είδη και του επέβαλε την πειθαρχική ποινή των 15 βαθμών, η οποία σύμφωνα με το άρθρο 69 του Σωφρονιστικού Κώδικα (Ν. 2776/99) ανήκει στην κατηγορία Β΄, που επιβάλει στέρηση επί ένα εξάμηνο δυνατότητας συμμετοχής σε εργασία ή σε πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης. Κατόπιν τούτου, τα δημοσιεύματα των εφημερίδων της Παρασκευής 21 Δεκεμβρίου 2007, σύμφωνα με τα οποία επεβλήθηκε στον ανωτέρω κρατούμενο πειθαρχική ποινή 2 ετών, είναι απολύτως ανακριβή και οφείλονται πιθανώς, σε μονομερή ενημέρωση.

Ο Προϊστάμενος Διεύθυνσης
Δ. ΚΟΥΤΣΟΥΚΗΣ

http://www.ministryofjustice.gr/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1008&mode=thread&order=0&thold=0